Verslag Algemene Ledenvergadering Qurrent Coöperatie 2018

13-06-2018

Verslag Algemene Ledenvergadering Qurrent Coöperatie 2018

Afgelopen zaterdag 9 juni was voor de derde keer de Algemene ledenvergadering van de Qurrent Coöperatie. Ook dit jaar was er weer een mooie opkomst. Veel bekende, maar ook nieuwe gezichten. En voor het eerst op een andere locatie, -ons kantoor van Qurrent in Amsterdam.

Iedereen verzamelden met een kopje koffie of thee en iets lekkers in de kantine. Er werd vol bewondering gepraat over de binnenkant van het kantoor. Die voor velen verrassend anders was dan verwacht en de buitenkant op het eerste oog deed lijken. Het was volgens bezoekers kleiner, maar groener en meer inspirerend dan verwacht.

Algemene Ledenvergadering

De deuren naar het parkeerterrein werden geopend waar een grote tent klaarstond voor de Algemene Ledenvergadering. Dave Nelissen opende als dagvoorzitter het formele gedeelte en gaf het woord aan Gert-Jan van der Vossen.

Gert-Jan zat bij Stichting DOEN in de Raad van Toezicht en heeft een paar jaar geleden het plan voor de oprichting van Qurrent gekeurd. In 2018 is hij voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Qurrent Coöperatie geworden. Hij legt uit dat de vorige directie en de RvC van Qurrent een enorme prestatie hebben geleverd, maar dat we nu toe zijn aan een nieuwe fase. Samen met Isabelle Spindler-Jacobs CEO, Serge van Lier CFO en Chris Woerts CCO gaan we verder professionaliseren en ons uiterste best doen om de energietransitie te versnellen.

Isabelle, bestuurder van de coöperatie, nam iedereen mee in de missie van Qurrent. Ze legde het duidelijk uit. Nederland loopt achter op het gebied van duurzame energie en daar moeten we allen iets aan doen. Daarvoor zijn we hier vandaag.

De nieuwe directie heeft de missie aangescherpt: “In 2030 willen we Nederland fossielvrij krijgen. We zijn tot de conclusie gekomen dat het mogelijk is als we er met z’n allen voor gaan! En als wij het niet doen, wie doet het dan wel? Wij maken samen groen groot!”

Onder de ‘samen groen groot’ pijlers liet ze zien wat er in 2017 en begin 2018 allemaal is bereikt: de groeiende Qurrent community, nieuwe inkoopacties, de eerste Buurtmolen, nieuwe wind- en zonneparken, meer CO2-compensatie, Windtegoed, Feyenoord, een verbeterde klantenservice en nog veel meer.

Vervolgens gaf Serge, tevens bestuurder van de coöperatie, toelichting op de jaarrekening. En stelde de Ledenraad, de RvC en de accountant deze vast. Er werden nog verschillende vragen gesteld waar de directie, diverse medewerkers en leden antwoord op gaven. De leden gaven zo het mooie voorbeeld, we doen het samen.

De volledige notulen van de Algemene Ledenvergadering zijn hier terug te lezen.

Keynotespreker Bernice Notenboom

Na het officiële gedeelte hadden we de eer om naar Bernice Notenboom haar verhaal te luisteren. Bernice maakt indrukwekkende documentaires over de situatie op aarde. Zij ziet met eigen ogen de impact van het veranderende klimaat. Voor veel mensen lijken de Noord- en Zuidpool ver van hun bed, maar die veranderingen gaan wij in Nederland ook merken. Sterker nog, dat is nu al zo. “Ons weer zal steeds extremer worden. 2016 en 2017 zijn de warmste jaren ooit. We moeten de opwarming van de aarde tegengaan. Wij als mens moeten hier iets aan gaan doen!”

Met deze sterke boodschap op zak liep was iedereen wel toe aan een broodje. We hadden voor iedereen een gezellige biologische lunch voorbereid en zonder vlees.

Inspiratiesessies

Vol energie ging iedereen vervolgens naar de inspiratiesessie naar keuze. Michiel Hobbelt nam je met een flinke portie humor en zelfreflectie mee in zijn verhaal. De topcombi: duurzaamheid en geluk. Lucien Joppe van de Ledenraad had een interessante sessie voorbereid over elektrische voertuigen en het effect op ons energienetwerk. En Milieu Centraal keek op een andere manier naar de toekomst. Hoe kunnen we van gas los?

De sessie van Qurrent over innovatie was zo snel volgeboekt dat het niets anders kon worden dan een groot succes! In teams gingen leden aan de slag om samen uit te zoeken hoe Qurrent kan helpen om van het gas los te komen.Er zijn interessant ideeën uit gekomen die we verder gaan uitwerken.

De workshop viel zo in de smaak dat leden aangaven vaker hierbij betrokken te willen worden en dat vinden we een heel goed idee.. Vind je het leuk om vaker mee te denken? Geef je dan op!

Energiemarkt

Vol inspiratie kon iedereen daarna een kijkje nemen op de energiemarkt, bij verschillende producten. Pluimers liet zien dat er verschillende manieren van isoleren zijn voor elk type woning. Ze komen graag bij je langs voor een gratis adviesgesprek op maat. En met een handig apparaatje van SpeedComfort kun je flink op je stookkosten besparen. Ook werd er informatie gegeven over warmtepompen door Techneco en over de zonneboiler door Solesta.

En met het muntje dat iedereen kreeg bij binnenkomst kon er een leuk cadeau worden uitgekozen bij de kraam van de Qurrent energiewinkel. Iedereen kletsten gezellig bij en we sloten de zonnige dag af met een drankje.

We hopen dat iedereen net zo heeft genoten als wij en we zien je graag volgend jaar weer!

Napraten over de Algemene Ledenvergadering kan op de community.

Bedankt

Je reactie is geplaatst.

Verslag Algemene Ledenvergadering Qurrent Coöperatie 2018 - 13-06-2018

Peter - Utrecht 20-08-2018

Op de jaarvergadering had het samengaan met Greenchoise een agenda punt moeten zijn. Leden van een cooperatie zijn gemeenschappelijk eigenaar van de cooperatie en moeten vroegtijdig van dit soort stappen op de hoogte worden gebracht. Nu dat niet is gebeurd zal ik me beraden over wat dit voor gevolgen zal hebben.