Twee vrouwen achter een laptop aan tafel

Meterstanden aflezen

Meterstanden online doorgeven

Alles over je meterstanden aflezen en doorgeven

Snel en eenvoudig je meterstanden doorgeven? Wij helpen je graag op weg! De energiemeters houden precies bij hoeveel gas en elektriciteit in jouw huishouden wordt verbruikt. Zo krijg je elk jaar een jaarnota die overeenkomt met je energieverbruik. Bekijk hieronder hoe je de meterstanden afleest van jouw gas- of stroommeter en de veelgestelde vragen.


Welke meter wil je aflezen?

Meterstanden aflezen van de stroommeter

Wat voor stroommeter je ook hebt, de hoeveelheid stroom wordt altijd uitgedrukt in kWh. Analoge stroommeters hebben een draaischijf die beweegt wanneer je elektriciteit verbruikt. Digitale (slimme) meters hebben een digitaal scherm. Hieronder lees je hoe je de meterstanden afleest bij een:

Analoge enkele meter voor stroom

Analoge enkeltarief stroommeter

Op je stroommeter is één telwerk te zien. Je geeft de gehele meterstand door. Er is meestal geen cijfer achter de komma. Staan er wel cijfers achter de komma? Deze hoef je niet aan ons door te geven. 

Analoge dubbele meter voor stroom

Analoge dubbeltarief stroommeter

Een analoge meter met twee telwerken, hield voorheen het energieverbruik bij op het normaal- en daltarief. Telwerk I toonde het daltarief, en telwerk II het normaaltarief. Per 1 juli 2021 kan het energieverbruik niet (meer) worden afgerekend op basis van het normaal- en daltarief. Dat komt doordat de netbeheerder het signaal voor tariefschakeling heeft uitgezet, omdat het systeem verouderd was. Daarom geldt voor deze meter per 1 juli 2021 alleen het overeengekomen enkeltarief voor je volledige stroomverbruik. Het is wel belangrijk dat je beide meterstanden aan ons doorgeeft. Ook van het telwerk dat stilstaat.

Staan er op jouw meter cijfers achter de komma? Deze hoef je niet aan ons door te geven. 

Digitale meter voor stroom

Digitale (slimme) stroommeter

Druk op de knop op de meter om het display op te lichten. Dan verschijnen de meterstanden één voor één op het display. Twee telwerken gaan over de levering van stroom. Twee andere telwerken geven aan hoeveel energie je hebt teruggeleverd als je zonnepanelen op het dak hebt liggen. Zo herken je de meterstanden:  

  • Levering daltarief: geleverd laag / 1 / T1 / +t1 / 1.8.1
  • Levering normaaltarief: geleverd hoog / 2 / T2 / +t2 / 1.8.2
  • Teruglevering daltarief: teruggeleverd laag / 6 / T3 / -t1 / 2.8.1 / r1
  • Teruglevering normaaltarief: teruggeleverd hoog / 7 / T4 / -t2 / 2.8.2 / r2

Wil je weten wat daltarief en normaaltarief betekent en hoe dit werkt? Lees dan alles over enkeltarief en dubbeltarief.

Slimme meters hebben een functie waarmee de standen van jouw energiemeters automatisch worden doorgegeven aan je energieleverancier. We hebben daarvoor wel jouw toestemming nodig. Lees hier meer informatie over de slimme meter.

Meterstand aflezen van de gasmeter

Gasmeters hebben één telwerk. Het verbruik wordt uitgedrukt in m³. Een analoge gasmeter is een vierkante grijze meter met een draaischijf. Een digitale (slimme) gasmeter heeft een digitaal display.

Let op: het telwerk van de gas- en watermeter zien er hetzelfde uit. Je houdt ze uit elkaar doordat de gasmeter rechthoekig is. De watermeter is rond en zit meestal helemaal onderin de meterkast. 

Hieronder lees je hoe je de meterstanden afleest bij een:

Analoge meter voor gas

Analoge gasmeter

Lees de meterstanden af van het telwerk door naar de cijfers in het zwart te kijken. De cijfers in de rode vakjes hoef je niet over te nemen.

Slimme meter voor gas

Digitale (slimme) gasmeter

Bij een digitale gasmeter verschijnt de meterstand op het scherm als je op een knop drukt. De cijfers achter de komma, in het rode vakje, hoef je niet door te geven. 

Slimme meters hebben een functie waarmee de standen van jouw energiemeters automatisch worden doorgegeven aan je energieleverancier. We hebben daarvoor wel jouw toestemming nodig. Lees hier meer informatie over de slimme meter.

Veelgestelde vragen over meterstanden

Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

We hebben minimaal eens per jaar je meterstanden nodig voor de jaarnota. Dan berekenen we of je een bedrag terugkrijgt, of juist iets meer moet betalen dan dat je met je maandelijkse termijnen betaald hebt. Ook bij een verhuizing of als je overstapt naar een nieuwe leverancier hebben we de meterstanden nodig.

Als we je meterstanden nodig hebben, sturen we je per e-mail een verzoek. Dat hoef je zelf dis niet in de gaten te houden. Heb je een slimme meter? In dat geval worden je meterstanden automatisch uitgelezen. Handig! We hebben daarvoor wel jouw toestemming nodig.

Zelf kun je tussentijds meterstanden doorgeven wanneer en hoe vaak je wilt, bijvoorbeeld om je verbruik te bekijken. Ook dit zie je terug in Mijn Greenchoice.


Heeft dit antwoord geholpen?
Ik heb een slimme meter, waarom moet ik toch meterstanden doorgeven?

Dit kan een aantal redenen hebben:

  • Je hebt wel een slimme meter voor stroom maar niet voor gas. Je hoeft dan alleen de gasstand door te geven.
  • Er is een uitleesstoring. Vaak kun je dan zelf nog wel de meterstanden aflezen en doorgeven. Deze storing verhelpt zich meestal vanzelf. Is dat niet zo? Neem dan contact op met ons.
  • Uitlezen op afstand is uitgeschakeld op jouw verzoek. Kijk op de website van jouw netbeheerder als je het uitlezen op afstand weer wilt aanzetten.

Heeft dit antwoord geholpen?
Welk telwerk is normaaltarief en welk telwerk daltarief?

Meestal zie je al welke meterstand bij welk telwerk hoort als je ze online bij ons invult. Je ziet namelijk de laatst bekende meterstand per telwerk. Bij een analoge meter toont telwerk I meestal het daltarief, en telwerk II het normaaltarief.

Ook gebruiken meters vaak “hoog/piek” of “laag”. Hoog/piek is het normaaltarief en laag het daltarief.


Heeft dit antwoord geholpen?
Wanneer geldt het normaal- en daltarief?

Het daltarief gaat in om 23:00 uur tot 7.00 uur. Woon je in of rond Leiden, in Noord-Brabant of Limburg? Dan gaat het daltarief in om 21:00.

In weekenden en op officiële feestdagen geldt het daltarief de hele dag.


Heeft dit antwoord geholpen?
Het doorgeven van meterstanden in Mijn Greenchoice lukt niet, wat nu?

Dat is onhandig! Heb je de meterstanden voor stroom voor normaal- en daltarief goed ingevoerd? Je krijgt een foutmelding als je de meterstanden omdraait.

Krijg je de melding dat de meterstanden te hoog of te laag zijn? Neem dan contact met ons op. Dan bekijken we samen wat de oorzaak is.

Heb je problemen met inloggen in Mijn Greenchoice? Je logt in met het bij ons bekende e-mailadres. Controleer eerst of je hetzelfde e-mailadres gebruikt! Als het dan nog niet lukt, is je wachtwoord onjuist. Klik hier om je wachtwoord te herstellen.


Heeft dit antwoord geholpen?