Deze website gebruikt cookies om je beter te kunnen helpen. Instellingen Zonder keuze accepteer je deze cookies.
Cookie instellingen aanpassen

Deze website maakt gebruik van functionele en statistische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Wij gebruiken de volgende cookies:

Klantenservice banner

Vraag & antwoord

Alle antwoorden op de meest gestelde vragen

Snel naar:

Top 5 vragen
Waarom zie ik geen of gelijkblijvende opwekgegevens van het Windtegoed?
Op dit moment hebben we te kampen met een storing. Onze technische man Sebastiaan legt hier precies uit wat er aan de hand is én houdt je op de hoogte.
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Mail naar vraag@qurrent.nl met als onderwerp “rekeningnummer wijzigen”. Vermeld daarin:
- Oude rekeningnummer + tenaamstelling
- Nieuwe rekeningnummer + tenaamstelling
- Geboortedatum

Verandert de tenaamstelling van het rekeningnummer? Vermeld dan het telefoonnummer van de persoon onder wie het nieuw te naam wordt gesteld.
Ik heb een onterechte betalingsherinnering ontvangen
Heb je al betaald? Dan kun je de betalingsherinnering negeren. Het kan zijn dat je betaling de verzending van de betalingsherinnering heeft gekruist. 
Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?
Wanneer je je aanmeldt als klant bij Qurrent, ontvang je 2 dagen voordat je overstapt een verzoek om de meterstanden door te geven. Je ontvangt dan een mail met een link. Klik op de link in de e-mail en geef je meterstanden door. 
Hoe wijzig ik mijn maandbedrag?
Vanaf de startdatum van je contract, kun je je maandbedrag zelf wijzigen in je profiel  bij Mijn Energie. Klik daar bij contractgegevens op 'Maandbedrag wijzigen'. 
Is je contract nog niet in gegaan, dan krijg je de mogelijkheid om je maandbedrag aan te passen in de bevestigingsmail van je contract. 
Wijzigingen doorgeven
Hoe geef ik mijn verhuizing door?
We verhuizen graag met je mee naar je nieuwe adres. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is het verhuisformulier op Mijn Energie in te vullen.

Laat ons weten per wanneer je stroom en/of gas nodig hebt in je nieuwe woning. Als het mogelijk is, horen we dit graag minimaal een week voor je verhuisdatum. Zo kunnen we je verhuizing op tijd regelen en je nieuwe maandbedrag overleggen. Let wel; je nieuwe maandbedrag zal afwijken van je huidige maandbedrag omdat we uitgaan van het historische verbruik op je nieuwe adres. 
Je ontvangt automatisch een e-mail met een link om je meterstanden door te geven. 

 

Hoe wijzig ik mijn postadres?
Je kunt je postadres zelf aanpassen in je profiel bij Mijn Energie. Ga daar naar je profiel en klik bij correspondentiegegevens op gegevens wijzigen
Hoe wijzig ik mijn telefoonnummer?
Je kunt je telefoonnummer zelf aanpassen in je profiel bij Mijn Energie. Ga daar naar je profiel en klik bij correspondentiegegevens op gegevens wijzigen.
Hoe wijzig ik mijn wachtwoord van Mijn Energie?
Je kunt je wachtwoord zelf aanpassen in je profiel bij Mijn Energie. Ga daar naar je profiel en klik bij persoonlijke gegevens op 'wachtwoord wijzigen'. 
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Mail naar vraag@qurrent.nl met als onderwerp “rekeningnummer wijzigen”. Vermeld daarin:
- Oude rekeningnummer + tenaamstelling
- Nieuwe rekeningnummer + tenaamstelling
- Geboortedatum

Verandert de tenaamstelling van het rekeningnummer? Vermeld dan het telefoonnummer van de persoon onder wie het nieuw te naam wordt gesteld.
Hoe wijzig ik mijn maandbedrag?
Vanaf de startdatum van je contract, kun je je maandbedrag zelf wijzigen in je profiel  bij Mijn Energie. Klik daar bij contractgegevens op 'Maandbedrag wijzigen'. 
Is je contract nog niet in gegaan, dan krijg je de mogelijkheid om je maandbedrag aan te passen in de bevestigingsmail van je contract. 
Meterstanden doorgeven
Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?
Wanneer je je aanmeldt als klant bij Qurrent, ontvang je 2 dagen voordat je overstapt een verzoek om de meterstanden door te geven. Je ontvangt dan een mail met een link. Klik op de link in de e-mail en geef je meterstanden door. 
Er wordt aangegeven dat mijn standen niet kloppen, maar deze kloppen wel. Wat nu?
Je kunt gewoon een vinkje zetten bij "akkoord". Wij controleren en valideren altijd de standen die bij ons binnenkomen. Mocht het je niet meer lukken om de standen door te geven via de link, dan kan het altijd via ons contactformulier.
Welke meterstanden moet ik doorgeven?

We ontvangen graag de meterstanden stroom en gas indien je beide van Qurrent afneemt. Je hoeft alleen de cijfers voor de komma aan ons door te geven. 

 

Als ik mijn meterstanden doorgeef krijg ik een foutmelding.
Wanneer je je meterstanden invoert, kun je een foutmelding krijgen. Dit kan komen door het gebruik van Internet Explorer. We adviseren je om gebruik te maken van Google Chrome of via het contactformulier je standen door te geven. Wij zullen deze voor je verwerken. 
Verhuizen
Hoe geef ik mijn verhuizing door?
We verhuizen graag met je mee naar je nieuwe adres. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is het verhuisformulier op Mijn Energie in te vullen.

Laat ons weten per wanneer je stroom en/of gas nodig hebt in je nieuwe woning. Als het mogelijk is, horen we dit graag minimaal een week voor je verhuisdatum. Zo kunnen we je verhuizing op tijd regelen en je nieuwe maandbedrag overleggen. Let wel; je nieuwe maandbedrag zal afwijken van je huidige maandbedrag omdat we uitgaan van het historische verbruik op je nieuwe adres. 
Je ontvangt automatisch een e-mail met een link om je meterstanden door te geven. 

 

Kun je bij een verhuizing tijdelijk op twee adressen groene energie krijgen?
Ja, je kunt gedurende je verhuizing op twee adressen groene energie ontvangen. Hier is geen maximale termijn aan verbonden. Houd er wel rekening mee dat wij voor zowel je oude als je nieuwe woning een maandbedrag in rekening brengen. 
Zonne-energie
Hoe gaan jullie om met zonnepanelen?

Bij Qurrent kun je tot maximaal je eigen verbruik salderen. Heb je een normaal- en daltarief voor stroom, dan wek je ook tegen het normaal- en daltarief stroom op. We zullen tegen deze tarieven de opgewekte stroom verrekenen. 
Als je meer opwekt dan dat je verbruikt, hanteren wij één van de hoogste terugleververgoedingen in de markt; namelijk €0,10. Er wordt geen BTW geheven.
Voorwaarden voor saldering is dat je hebt gemeld bij de netbeheerder dat je opwekt. Dit kun je doen door je gegevens in te vullen op www.energieleveren.nl.
Alle uitgebreide voorwaarden en rekenvoorbeelden kun je hier vinden.  

Hoe kan ik inzien wat mijn zonnepanelen opwekken?
Met de Qbox Solar heb je realtime inzicht in de opbrengst van jouw zonnepanelen. Via pc, tablet of smartphone.
Handig, want dan kun je meteen in de gaten houden of je zonnepanelen wel optimaal presteren. Op dag-, week-, maand-, en jaarniveau. Als je via ons zonnepanelen bestelt, krijg je de Qbox Solar er gratis bij. 

Waar kan ik aangeven dat ik zonnepanelen heb?
Je kunt je terugleverinstallatie aanmelden op de website www.energieleveren.nl. Via deze website komt de informatie rechtstreeks bij je netbeheerder terecht. Zij stellen ons hiervan op de hoogte, zodat we contact met je op kunnen nemen over een eventuele aanpassing van je maandbedrag en zorg kunnen dragen voor een juiste jaarnota. 
Wat gebeurt er als ik meer stroom opwek dan verbruik?

Als je meer stroom opwekt dan je zelf verbruikt, lever je deze overtollige elektriciteit terug aan het netwerk. Bij Qurrent krijg je hiervoor één van de hoogste terugleververgoedingen in de markt; namelijk €0,10 (excl. BTW).

Subsidies en meer
Op dit moment kun je bij het Agentschap NL geen subsidie meer aanvragen voor zonnepanelen. Wel kan het zijn dat de lokale overheid een subsidie aanbiedt. Vraag dit altijd na bij de gemeente.
Ook kun je je zonnepanelen laten financieren door Greenloans.
Algemene vragen
Hoe werkt Qurrent vriendenkorting?
Via Qurrent vriendenkorting kun je de groene energie van Qurrent gemakkelijk aan vrienden, familie en bekenden aanbevelen. Als iemand via jou overstapt naar Qurrent ontvang je van ons €50 om te delen. Meld je aan en tip vrienden en familie gemakkelijk via je vriendenpagina!
Heeft Qurrent een webshop?
Ja, je kunt energiebesparende producten met Qurrent klanten korting kopen in de Qurrent Energiewinkel.
Waar vind ik mijn klantnummer?
Je klantnummer vind je op Mijn Energie via je profiel. Je klantnummer vind je onder 'Persoonlijke gegevens'. 
Wordt mijn contract stilzwijgend verlengd?

Voor contracten die zijn afgesloten op of na 1 juli 2016 geldt het volgende.

Bij het voortijdig beëindigen van je contract ontvang je een overstapboete. De hoogte van deze boete hangt af van de resterende looptijd van het contract. Dit is minimaal € 50,- per product.

Voor variabele contracten geldt geen overstapboete.

Waar kan ik opzeggen?
Overweeg je om op te zeggen? Op www.qurrent.nl/opzeggen vind je alle informatie over het opzeggen van je energiecontract.
Overstappen naar Qurrent
Hoe stap ik naar jullie over?
Je kunt je eenvoudig via onze website aanmelden, wij verzorgen de rest. Je hoeft je niet af te melden bij de huidige leverancier. Wij kunnen je aanmelding ook telefonisch in orde maken. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Hoe lang duurt de overstap?

De meeste mensen zijn rond 4 weken na aanmelding overgestapt. Qurrent houdt rekening met de bedenktermijn van 14 dagen. Heb je een vrij opzegbaar contract dan starten we de energielevering twee weken na afloop van je bedenktermijn.

Heb je geen vrij opzegbaar contract dan starten we de levering op de einddatum van je contract bij je huidige leverancier. Zo zorgen we ervoor dat je geen boete krijgt.

Tenslotte kun je overstappen vóórdat je contract afloopt bij je huidige leverancier. Er bestaat dan een kans dat je een boete krijgt van je huidige leverancier. Een overzicht van boetes die gehanteerd worden in de huidige Nederlandse energiemarkt vind je hier.

Leveren jullie ook alleen gas?
Nee, Qurrent levert alleen stroom of stroom-en-gas. Gas wordt niet los aangeboden.
Mijn energiecontract loopt pas over 7 maanden af. Kan ik me nu al bij jullie aanmelden?

Ja, je kunt je nu aanmelden. We zullen je vragen of je ermee akkoord gaat dat we je zo snel mogelijk laten overstappen, dat wil zeggen maximaal 4 weken na je aanmelding. Dit is belangrijk omdat je oude leverancier je een boete in rekening kan brengen. Qurrent vergoedt deze boete niet.

Ik ben een grootverbruiker, kan ik me ook aanmelden als klant?
Nee, wij leveren alleen aan kleinverbruikers. Je bent kleinverbruiker wanneer je een elektriciteitsaansluiting hebt niet groter dan 3x80 Ampère en/of een gasaansluiting niet groter dan 40 m³/uur.
Ik moet borg betalen. Waarom?
Klanten die hun nota's niet betalen, kosten geld. Dit willen wij niet doorberekenen in ons abonnement (vastrecht). Na iedere aanvraag die bij Qurrent wordt gedaan, voert onze partner Focum een kredietcheck uit. Wanneer de check niet voldoet aan de door ons gestelde voorwaarden, vragen wij een waarborgsom alvorens je bij ons aangesloten wordt.

De borg wordt verrekend met je eindnota. Houd er rekening mee dat ook eventuele openstaande bedragen aan Qurrent met de borg worden verrekend.

Het kan zijn dat je het niet eens bent met de kredietcheck. In verband met privacy (verwijzing privacy statement) kunnen wij dit niet voor je nagaan. Wil je meer informatie? Stel dan je vraag over je kredietcheck aan onze partner Focum.

Wat is de inkoopprijs van Qurrent?

Wij verkopen onze energie voor dezelfde prijs waarvoor wij het inkopen op de energiebeurzen. Daar komen nog wel de verplichte opslagen (ODE),  GVO kosten, energiebelasting, BTW en netbeheerkosten bovenop. Hierop berekenen we geen marge.

Wat is de vergoeding voor teruglevering?
De vergoeding voor teruglevering is bij ons € 0,10 excl. BTW.
Maandbedrag
Waarom verandert mijn maandbedrag bij een verlenging?
Het nieuwe maandbedrag dat we je voorstellen bij een aanbod voor verlenging is een indicatie. Het is gebaseerd op het historisch verbruik op jouw adres. Dit wordt vastgesteld door je netbeheerder. Het is mogelijk dat je nieuwe maandbedrag hoger is dan je huidige maandbedrag. Dit kan veroorzaakt worden omdat je onlangs je maandbedrag naar beneden hebt bijgesteld. Let op, als onderdeel van de jaarnota stellen we op basis van je werkelijke verbruik een nieuw maandbedrag voor. Je kunt je maandbedrag altijd wijzigen in Mijn Energie

Hoe wordt mijn maandbedrag bepaald?
Het voorgestelde maandbedrag wordt bepaald op basis van het historisch jaarverbruik en de tarieven die op dat moment gelden. Je historisch jaarverbruik (ook wel standaard jaarverbruik) krijgen we door van de netbeheerder en is gebaseerd op het historische verbruik op je adres.
Ben je het niet eens met het voorgestelde maandbedrag? Vanaf de startdatum van je contract kun je dit zelf wijzigen in Mijn Energie

 

Hoe wijzig ik mijn maandbedrag?
Vanaf de startdatum van je contract, kun je je maandbedrag zelf wijzigen in je profiel  bij Mijn Energie. Klik daar bij contractgegevens op 'Maandbedrag wijzigen'. 
Is je contract nog niet in gegaan, dan krijg je de mogelijkheid om je maandbedrag aan te passen in de bevestigingsmail van je contract. 
Ga ik het maandbedrag dat berekend is op de website ook betalen?
Het maandbedrag op onze website is inclusief de eventuele welkomstkorting. Deze welkomstkorting wordt verrekend op je jaarnota. Je krijgt een voorstel voor het maandbedrag in je contract. Dit voorstel wordt berekend aan de hand van het historisch jaarverbruik op jouw adres dat wij doorkrijgen van je netbeheerder. Het voorgestelde maandbedrag kan dus afwijken van het maandbedrag dat berekend is op de website. 
Financiële vragen
Krijg ik bij Qurrent korting op de vaste leveringskosten als ik zonnepanelen of een zoncertificaat heb?
Ja, klanten die zelf energie opwekken krijgen bij Qurrent korting op de vaste leveringskosten. De hoogte van de korting bedraagt 1,037 €cent per kWh (incl BTW) opgewekte stroom per jaar, met een maximum van 3500 kWh (€36,26 incl BTW). De korting geldt voor de totale eigen opwek. Dit kunnen alleen zonnepanelen zijn of een combinatie van bijvoorbeeld Windtegoeden én zonnepanelen.
Er wordt nog geïncasseerd door mijn oude leverancier. Gaat dit wel goed?
Het kan zijn dat je oude leverancier ook nog een keer incasseert. Binnen 6 tot 8 weken maken zij de eindnota voor je op, waar het teveel of te weinig betaalde verrekend wordt. Je betaalt dus nooit dubbel. 
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Mail naar vraag@qurrent.nl met als onderwerp “rekeningnummer wijzigen”. Vermeld daarin:
- Oude rekeningnummer + tenaamstelling
- Nieuwe rekeningnummer + tenaamstelling
- Geboortedatum

Verandert de tenaamstelling van het rekeningnummer? Vermeld dan het telefoonnummer van de persoon onder wie het nieuw te naam wordt gesteld.
Wanneer incasseren jullie?

Wij incasseren rond de 26e van de maand, voorafgaand aan de maand van levering. Voorbeeld: het maandbedrag voor de leveringstermijn februari wordt rond 26 januari geïncasseerd.

Valt de 26ste in het weekend of op een feestdag? Dan vindt er geen bankverkeer plaats. Dat betekent dat we het maandbedrag eerder, op de laatste werkdag voorafgaand aan de 26ste, incasseren.

De eerste incassodatum kan afwijken van de reguliere incassodatum van de 26e. Voor meer informatie hierover, neem gerust contact met ons op.


Ik heb een onterechte betalingsherinnering ontvangen
Heb je al betaald? Dan kun je de betalingsherinnering negeren. Het kan zijn dat je betaling de verzending van de betalingsherinnering heeft gekruist. 
Welke tarieven hanteren jullie?
Je kunt de tarieven voor de verschillende pakketten vinden bij onze energietarieven
Ik moet borg betalen. Waarom?
Klanten die hun nota's niet betalen, kosten geld. Dit willen wij niet doorberekenen in ons abonnement (vastrecht). Na iedere aanvraag die bij Qurrent wordt gedaan, voert onze partner Focum een kredietcheck uit. Wanneer de check niet voldoet aan de door ons gestelde voorwaarden, vragen wij een waarborgsom alvorens je bij ons aangesloten wordt.

De borg wordt verrekend met je eindnota. Houd er rekening mee dat ook eventuele openstaande bedragen aan Qurrent met de borg worden verrekend.

Het kan zijn dat je het niet eens bent met de kredietcheck. In verband met privacy (verwijzing privacy statement) kunnen wij dit niet voor je nagaan. Wil je meer informatie? Stel dan je vraag over je kredietcheck aan onze partner Focum.

Vriendenkorting
Hoe werkt de Qurrent Vriendenkorting?
Via onze partner Member Get Member kun je jouw vrienden uitnodigen ook klant te worden bij Qurrent. Stapt je vriend over, dan krijg je €50 om te delen. Je vrienden uitnodigen is heel makkelijk, volg simpelweg onderstaande stappen:
1. Ga naar https://vriendenkorting.qurrent.nl
2. Meld je aan met Facebook of maak een account aan.
3. Je komt nu op je persoonlijke promotiepagina. Onderaan de pagina kun je je boodschap persoonlijk maken.
4. Kies zelf hoe je de beloning verdeelt; fifty-fifty, geef de beloning weg of je houdt de beloning zelf. 
5. Nodig je vrienden uit via e-mail, WhatsApp, Facebook, het delen van een link of met een cadeaukaart.
6. Nadat je vriend is overgestapt, ontvang je de beloning op je bankrekening. Vergeet daarom niet je rekeningnummer in te vullen in je Vriendenkorting account. Member Get Member verzorgt de betaling. 
Mijn Energie
Hoe wijzig ik mijn wachtwoord van Mijn Energie?
Je kunt je wachtwoord zelf aanpassen in je profiel bij Mijn Energie. Ga daar naar je profiel en klik bij persoonlijke gegevens op 'wachtwoord wijzigen'. 
Wanneer ontvang ik mijn inloggegevens?
De inlog gegevens voor Mijn Energie staan vermeld in de aanmeldbevestiging welke je direct per e-mail van ons ontvangt. 
Hoe minimaliseer ik mijn sluipverbruik?

Je sluipverbruik is je verbruik dat voortkomt uit apparaten die onnodig, onbewust en/of continu aan staan. Gemiddeld heeft een gezin ongeveer 52 Watt aan sluipverbruik; wat neerkomt op zo'n 100 euro weggegooid geld op jaarbasis. De beste indicatie voor jouw sluipverbruik is het minimale verbruik dat je op een dag hebt. Dit is het laagste punt in je daggrafiek.

Ik zie geen vebruiksdata in het dashboard van Mijn Energie, hoe kan dat?
Om je live verbruiksdata te kunnen volgen heb je een Qbox nodig. Ben je klant bij Qurrent dan kan je de Qbox tegen een borg van €49 bestellen (€89 voor een Qbox duo). Klik hier om de Qbox te bestellen.
Het lukt me niet om mijn account te activeren.
Wanneer het niet lukt om je account te activeren, kan dit komen door het gebruik van Internet Explorer. We adviseren je om gebruik te maken van Google Chrome. 
Hoe kan ik mijn verbruik met andere huishoudens vergelijken?

Je kunt het energieverbruik van vergelijkbare huishoudens zichtbaar maken in je eigen week-, maand- en jaargrafiek.
Neem de volgende stappen:
• Ga naar Mijn Energie.
• Klik op Profiel.
• Vul je huidige woonsituatie in.
• Vink 'stroomverbruik vergelijkbare huishoudens' in je grafiek aan.
Vervolgens krijg je in de grafiek een lijn te zien die het verbruik van vergelijkbare huishoudens weergeeft. Deze cijfers zijn gebaseerd op data van het CBS uit 2012.

Qbox energiemonitor
Hoe installeer ik de Qbox? En wat heb ik hiervoor nodig?

Je kunt de Qbox eenvoudig zelf installeren door de stappen uit de handleiding te doorlopen. Mocht je er niet uitkomen, neem dan gerust contact op met onze klantenservice.

Handleidingen

Qbox mono energiemonitor (als je 1 Qbox hebt)
Qbox mono handleiding

Qbox duo energiemonitor (als je 2 Qbox-en hebt)

Handleiding Qbox duo

Wat is de Qbox en wat kan ik ermee?
De Qbox is de hardware die het monitoren van jouw energieverbruik mogelijk maakt.
Het registreert je energieverbruik via de elektriciteitsmeter in de meterkast en verstuurt de gegevens over een beveiligde internetverbinding naar Mijn Energie, jouw persoonlijke webpagina. In Mijn Energie kun je vervolgens je energieverbruik inzien op dag-, week-, maand- en jaarbasis. Ook heb je via de app live inzicht in je opwek en verbruik. Je kunt je energieverbruik ook vergelijken met andere huishoudens. Op ieder moment. Via je pc, tablet of smartphone.

Gas
Als je een slimme gasmeter hebt, kun je ook je gasverbruik inzien. Hier zit wel een vertragingstijd in van circa 2uur, deze is dus niet realtime. 
Wat zijn de technische specificaties van de Qbox en Qbox Solar?
De technische specificaties vind je hier.
Ik heb zelf al een kWh-meter, kan ik die ook gebruiken?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Wij bieden een pakket aan inclusief een passende kWh-meter. Deze kWh-meter is uitvoerig getest op veiligheid, nauwkeurigheid van de meting en op de communicatie met de Qbox.
Kan ik mijn elektriciteitsmeter type wijzigen?
Wanneer je een duidelijke foto stuurt naar de klantenservice, zorgen zij ervoor dat de juiste meter wordt gekoppeld aan je profiel. Omdat de Qbox opnieuw geactiveerd wordt, is de historische data weg. Wil je dit behouden? Geef dit even aan in de mail.
Worden mijn energiegegevens gebruikt voor andere doeleinden?
Wij verkopen jouw energiegegevens nooit aan derden. Wel gebruiken we anonieme, samengevoegde gegevens om te leren en het energiesysteem in Nederland te verbeteren. In sommige gevallen ook in samenwerking met derden.
Kan ik met de Qbox ook mijn zonnepanelen uitlezen?

Ja, met de Qbox kun je ook de opwek van je zonnepanelen uitlezen.
De Qbox registreert de stroom die door de elektriciteitsmeter loopt. Wanneer de opbrengst hoger is dan het verbruik, registreert de Qbox ook de teruglevering. Dit is alleen het geval bij een slimme of draaischijfmeter. Heb je een ledmeter, is dit niet mogelijk. 

Met alleen de Qbox zie je in Mijn Energie het resultaat van het verbruik minus je eigen opwek. Zodra de opwek hoger is dan het verbruik gaat de grafiek onder nul.

We kunnen ook verbruik en opwek in één grafiek weergeven met twee aparte lijnen. Het voordeel hiervan is dat je daadwerkelijk ziet wat de zonnepanelen hebben opgewekt en hoeveel energie het huishouden in totaal heeft verbruikt. Om dit in orde te maken, heb je de Qbox Solar nodig. 

Hoe kan ik de Qbox gratis bestellen?

Neem je stroom en/of gas af van Qurrent? Dan kun je de Qbox tegen een borgbedrag bestellen via het bestelformulier (als je ingelogd bent). 
Ben je nog geen klant van Qurrent? Dan kun je de Qbox kopen via het bestelformulier

Slimme Energiecontract
Moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Nee, je hoeft je meterstanden niet door te geven. Je slimme meter geeft de meterstanden automatisch door aan Qurrent. Heb je nog geen slimme meter? Qurrent vraagt voor jou een slimme meter (na jouw toestemming) aan bij je netbeheerder. De netbeheerder geeft vervolgens de standen van je oude meter aan ons door. 
Hoe zit het met de energietarieven?
De tarieven zijn gebaseerd op de huidige prijzen op de energiebeurs plus een opslag. Deze opslag krijgt Qurrent in rekening gebracht voor programmaverantwoordelijkheid, balancering, profilering en allocatie en worden één op één doorberekend. De opslag staat vermeld bij de tarieven op je contractbevestiging. Zodra we de levering starten, kun je de actuele tarieven bekijken in de Qurrent App of in Mijn Energie. De Qurrent App kun je downloaden op je smartphone via de Google Playstore (Android) of Apple App Store (Apple).
Krijg ik een vast maandbedrag?
Bij een normaal energiecontract, wordt je energieverbruik eens per jaar gemeten. Je betaalt maandelijks een vast voorschotbedrag en op de jaarnota betaal je het verschil. Je krijgt geld terug of moet juist bijbetalen. Bij het slimme energiecontract betaal je geen voorschot, maar ontvang je maandelijks een nota voor de hoeveelheid elektriciteit en gas dat je in die maand hebt verbruikt. Doordat het energieverbruik in de wintermaanden hoger ligt dan in de zomermaanden, betekent dit dat de maandnota’s in de wintermaanden ook hoger zullen liggen.
Windtegoed
Hoe werkt Windtegoed?
Met Windtegoed koop je voor 5 jaar een deel van een windmolen uit ons windpark. Met jouw deel van de windmolen wek je het hele jaar door groene stroom op. De stroom die je met jouw deel opwekt, bouw je op in een tegoed. Dat is je Windtegoed. Aan het einde van het jaar brengen we de hoeveelheid stroom die je hebt opgebouwd in je Windtegoed, in mindering op je energierekening.
Hoeveel stroom wek ik op met Windtegoed?
De hoeveelheid stroom in je Windtegoed, hangt af van de wind. Hoe harder het waait, hoe hoger je stroomopbrengst. Met één Windtegoed wek je minimaal 250 kWh per jaar op. Dat garanderen we. Heb je minder opgewekt, dan vullen wij tot 250 kWh gratis aan.
Waar kan ik volgen wat mijn windmolen opwekt?

Je kunt de opwek van jouw windmolen op de voet volgen met de Qurrent app. Download de app voor iOS en Android. Ook kun je jouw windmolen op de voet volgen in Mijn Energie.

Moet ik 5 jaar lang klant blijven bij Qurrent?
Nee, je kunt tussentijds de leveringsovereenkomst met Qurrent opzeggen.
Wat gebeurt er met mijn Windtegoed wanneer ik binnen de looptijd van 5 jaar bij Qurrent weg ga

Er zijn dan twee opties:

Je kunt je Windtegoed opzeggen. Je krijgt dan 50% van het restant van je Windtegoed uitgekeerd.
Je kunt je Windtegoed behouden. Je krijgt dan per Windtegoed jaarlijks een uitkering van 250 kWh tegen het dan geldende 1 jaar stroomtarief (kale stroomprijs en de Garanties van Oorsprong).

Voor beide opties geldt een aftrek van €5 administratiekosten per Windtegoed, tot een maximum van €25.
Een gratis Windtegoed kom bij een opzegging te vervallen. 

Betaal ik nog extra onderhoudskosten voor de windmolens?
Nee, bij aanschafkosten voor het Windtegoed zitten de onderhoudskosten van de windmolens inbegrepen.
Jullie garanderen een minimale opbrengst van 250 kWh. Zit er ook een maximum aan?
Nee, er zit geen maximum aan Windtegoed. Alles wat jouw windmolen in een jaar meer opwekt dan de 250 kWh per Windtegoed is pure winst. Dus hoe harder het waait, hoe lager je energierekening.
Hoe zit het met de energiebelasting?
Over iedere kWh die je hebt opgewekt met Windtegoed, moet je nog gewoon energiebelasting betalen. Dat is niet leuk, maar op dit moment wel de wetgeving. Het is dus goed om te weten dat je met Windtegoed bespaart op de kale stroomprijs en de kosten voor de Garanties van Oorsprong.
Waarom mag ik maar 85% van mijn jaarverbruik aan Windtegoed kopen?
De stroom die je opwekt met Windtegoed is alleen bedoeld voor eigen gebruik. Je verbruik kan het ene jaar iets meer zijn dan het andere jaar. En ook je Windtegoed kan het ene jaar meer opleveren dan het andere jaar. Om te voorkomen dat je meer opwekt dan je verbruikt hebben we een maximum van 85% ingesteld.
Wat als ik toch meer heb opgewekt dan ik heb verbruikt?

Ondanks de 85% regel kan het voorkomen dat je in een jaar meer stroom hebt opgewekt dan dat je hebt verbruikt. Door dat je bijvoorbeeld slimmer met energie bent omgegaan en daardoor stroom bent gaan besparen. Je ontvangt een vergoeding voor alle stroom die je meer hebt opgewekt dan verbruikt. Deze vergoeding is gelijk aan het tarief waarvoor je stroom verbruikt, exclusief belastingen en opslagen.

Ik ben nog geen klant van Qurrent. Hoe bereken ik de besparing van Windtegoed?

Windtegoed is geen financiële investering, maar een eenvoudige manier om je eigen groene stroom op te wekken. Je draagt actief bij aan een groener Nederland. Dat kan voordelig zijn. Vooral als je van een grote energieleverancier komt.

Met Windtegoed wek je vijf jaar lang groene stroom met een van onze windmolens. Wat je opwekt, trekken we af van je energierekening. Met hoeveel jouw energierekening omlaag gaat, is afhankelijk van:

Aantal Windtegoeden dat je hebt aangeschaft
Ontwikkeling van de stroomprijzen. Bij stijgende stroomprijzen, meer voordeel.
Hoe hard het waait (meer wind is hogere stroomopbrengst)


Rekenvoorbeeld 

Stel: je komt van een grote energieleverancier en je schaft 10 Windtegoeden aan. Bij gelijkblijvende stroomprijzen geldt dan na 5 jaar de volgende besparing (Deze vergelijking is gebaseerd op een gemiddeld stroomtarief van variabele groenste energieproducten van de leveranciers Eneco, Essent en Nuon. Peildatum stroomprijs: 1 oktober 2016)

Eenmalige aanschafprijs 10 Windtegoeden  €550,- (10 x € 55)

Jaar

Referentie

stroomprijs

Opbrengst

(kWh)

Korting op vaste

leveringskosten

Besparing op

energierekening

1

€0,06793

2500

€25,90

€195,73

2

€0,06793

2500

€25,90

€195,73

3

€0,06793

2500

€25,90

€195,73

4

€0,06793

2500

€25,90

€195,73

5

€0,06793

2500

€25,90

€195,73

 

Besparing op je energierekening

€978,63 (en meer als het veel waait)

Jouw voordeel in 5 jaar

€428,63 (en meer als het veel waait)

 

Wil je weten hoe hoog de actuele geschatte besparing met Windtegoed in jouw situatie is? Ga naar qurrent.nl/windtegoed en vul je verbruiksgegevens in. Kies vervolgens een pakket en klik op Vraag Aan. Daarna kun je berekenen wat je geschatte besparing is.

Ik ben al klant bij Qurrent. Hoe bereken ik de besparing van Windtegoed?

Een Windtegoed neem je om actief bij te dragen aan een duurzame wereld. Zelf opwekken betekent meer duurzame opwekcapaciteit en minder CO2- uitstoot. Je draagt nog meer bij aan een beter milieu dan met groene stroom afnemen. Dat kan voordelig zijn.

Met Windtegoed wek je vijf jaar lang groene stroom met een van onze windmolens. Wat je opwekt, trekken we af van je energierekening. Met hoeveel jouw energierekening omlaag gaat, is afhankelijk van:

Aantal Windtegoeden dat je hebt aangeschaft.
Ontwikkeling van de stroomprijzen. Bij stijgende stroomprijzen, meer voordeel.
Hoe hard het waait (meer wind is hogere stroomopbrengst)


Rekenvoorbeeld

Stel: je schaft 10 Windtegoeden aan. Bij gelijkblijvende stroomprijzen geldt dan na 5 jaar de volgende besparing

We rekenen met de verwachte jaarprijzen van onze variabele kwartaaltarieven voor vijf opeenvolgende jaren met 0% prijsstijging. Peildatum is 1 oktober 2016.

Eenmalige aanschafprijs 10 Windtegoeden  €550,- (10 x € 55)

Jaar

Referentie

stroomprijs

Opbrengst

(kWh)

Korting op vaste

leveringskosten

Besparing op

energierekening

1

€0,04465

2500

€25,90

€137,52

2

€0,04465

2500

€25,90

€137,52

3

€0,04465

2500

€25,90

€137,52

4

€0,04465

2500

€25,90

€137,52

5

€0,04465

2500

€25,90

€137,52

 

Besparing op je energierekening

€687,61 (en meer als het veel waait en de stroomprijzen stijgen)

Wil je weten hoe hoog de geschatte besparing met Windtegoed in jouw situatie is? Ga dan naar Mijn Energie en log in voor een berekening van je geschatte besparing.

 

Krijg ik korting op de vaste leveringskosten met Windtegoed?
Ja, klanten die zelf energie opwekken krijgen bij Qurrent korting op de vaste leveringskosten. De hoogte van de korting bedraagt 1,037 €cent per kWh (incl BTW) opgewekte stroom per jaar, met een maximum van 3500 kWh (€36,26 incl BTW). De korting geldt voor de totale eigen opwek. Dit kunnen alleen Windtegoeden zijn of een combinatie van bijvoorbeeld Windtegoeden én zonnepanelen.
Wanneer gaat mijn Windtegoed in en start ik met opwekken?
Ben je net klant geworden van Qurrent? Dan gaat jouw Windtegoed in op het moment dat we je groene energie gaan leveren.
Was je al klant van Qurrent en verleng je met Windtegoed? Dan gaat jouw Windtegoed van start op het moment dat jouw verlenging in gaat.
Koop je Windtegoed tijdens de looptijd van jouw contract? Dan gaat het Windtegoed van start na de twee weken bedenktijd.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van Windtegoed?

Windtegoed is de eenvoudigste manier om zelf stroom op te wekken. Je hoeft niets te installeren en er zijn geen onderhoudskosten. Je doet 5 jaar lang mee met een windmolen uit ons windpark. De stroom die je opwekt, trekken we af van je energierekening.

Met meerdere Windtegoeden kun je bijna al je stroomverbruik zelf opwekken. Jij weet voortaan precies waar jouw stroom vandaan komt. Met de app volg je live de stroomopbrengst van jouw windmolen.

Een Windtegoed kost €55 per stuk. Je wekt er vijf jaar lang je eigen stroom mee op. Dat is al snel voordelig. Vooral als je van een grote energieleverancier komt. Omdat je zelf opwekt, heb je ook geen last meer van stijgende stroomprijzen.

Er zijn in Nederland te weinig windmolens. Groene stroom is daarom schaars. Met jouw bijdrage financieren we de volgende windmolen. Zo komt er méér groene energie in Nederland. En dat is hard nodig.

Omdat je opwekt, krijg je bij Qurrent ook nog een korting op de vaste leveringskosten. De hoogte van de korting bedraagt 1,037 €cent per kWh (incl BTW) opgewekte stroom per jaar, met een maximum van 3500 kWh (€36,26 incl BTW).

 

Coöperatie
Wat is het doel van de coöperatie?
Het doel van de coöperatie is het realiseren, versnellen en vergroten van initiatieven en projecten op het terrein van duurzame energie en energiebesparing. Dit alles komt ten goede aan de leden.
Wat wordt er gedaan met de winst?
Met de opbrengst van onze projecten maken we weer nieuwe projecten mogelijk. Zo wekken we met elkaar steeds meer op. En wordt je energie nog voordeliger. 
Hoe kan ik het lidmaatschap opzeggen?
Je kunt per e-mail het lidmaatschap opzeggen via vraag@Qurrent.nl of schriftelijk t.a.v Klantenservice, Willem Fenengastraat 23, 1096 BL Amsterdam. 
Vul dit veld alstublieft in
Vul dit veld alstublieft in
Wil je met spoed aangemeld worden, neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice via 088 777 1200.
Wij incasseren (voorafgaand aan de leveringsmaand) omstreeks de 26e van de maand automatisch het maandbedrag van je rekeningnummer.
Op www.qurrent.nl/opzeggen vind je alle informatie over het opzeggen van je energiecontract.
Ga je verhuizen? Vul dan het verhuisformulier in op Mijn Energie.
Ben je al verhuisd? Neem telefonisch contact op met onze klantenservice via 088 777 1200.
Je wijzigt eenvoudig zelf je maandbedrag in Mijn Energie. onder het kopje ‘Maandbedrag wijzigen’.
Bekijk de handleiding voor alle installatietips. Kom je er niet uit, neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice via 088 777 1200.
Je ontvangt de jaar- en/of eindnota binnen 6 tot 8 weken nadat je een jaar klant bent bij Qurrent.
Heb je een conventionele meter? Dan ontvang je 2 dagen voordat Qurrent de levering start een meterstandenverzoek per e-mail.
Heb je een slimme meter? Dan hoef je de meterstanden niet aan ons door te geven. Wij lezen de meterstanden automatisch uit.
Vul dit veld alstublieft in
Vul dit veld alstublieft in

Bedankt voor je bericht

Beste,

Groeien gaat met stuipen. We krijgen nu zoveel nieuwe aanvragen binnen voor onze knalgroene energie, dat we jullie vragen niet zo snel kunnen beantwoorden als we zelf zouden willen. Dat vinden we zelf net zo vervelend als jij.

We zetten alle zeilen bij om je zo snel mogelijk te helpen. Op dit moment krijg je binnen 2 weken antwoord. Heb je zaken die écht niet kunnen wachten, zoals een spoedaanvraag? Bel dan even met onze klantenservice via 088 777 1200.

Dankjewel voor je begrip.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice